Waardering van bezoekers voor diverse aspecten van binnenstad gestegen

De afgelopen decennia is er veel veranderd in de binnenstad. Denk bijvoorbeeld aan de aanleg van de Marikenstraat en Moenenstraat, het opknappen van de ringstraten, het vernieuwde Plein 44, de aanleg van de parkeergarage onder de van Schaeck Mathonsingel, de nieuwe fietsenstalling onder Plein 44, de aanleg van extra groen en de bouw van Doornroosje. De algemene waardering van bezoekers voor de Nijmeegse binnenstad ligt in 2016 op 7,5. Dat is net zo hoog als in 2014 én is het hoogste cijfer sinds de start van de peilingen onder bezoekers twintig jaar geleden.

Behalve om een algemeen oordeel, vragen we de bezoekers om zestien aspecten van de binnenstad te beoordelen. In 2016 worden het horeca-aanbod (7,8), de bereikbaarheid met de fiets en het openbaar vervoer (7,7 resp. 7,6), de sfeer en gezelligheid (7,5), de veiligheid (7,5) en het evenementenaanbod (7,5) het beste beoordeeld. Ten opzichte van 2014 zijn de scores voor het parkeertarief, het groen en het evenementenaanbod duidelijk gestegen. De score voor het parkeertarief is wel nog onvoldoende (5,2).
Eerder - tussen 2012 en 2014 - zorgde de aanleg van de nieuwe stadsbrug en nieuwe auto- en fietsparkeermogelijkheden (gratis, bewaakte fietsenstalling onder Plein ’44 en de parkeergarage onder de van Schaeck Mathonsingel) voor een stijging van de scores voor de bereikbaarheid van de binnenstad met de auto, de mogelijkheden om de fiets te stallen en de autoparkeermogelijkheden.

Aansluitend bij de gestegen waardering voor aspecten van de binnenstad zien we dat in 2017 meer Nijmegenaren vinden dat Nijmegen een aantrekkelijke binnenstad heeft (69% versus 64% in 2013). Negen procent vindt dat Nijmegen geen aantrekkelijke binnenstad heeft (versus 12% in 2013).

 

2012

2014

2016

verschil
2016-2012

algemeen oordeel

7,4

7,5

7,5

0,1

sfeer/gezelligheid

7,4

7,6

7,5

0,1

 

 

 

 

0,0

kwaliteit winkels

7,4

7,4

7,3

-0,1

variëteit winkels

7,1

7,2

7,1

0,0

horeca-aanbod

7,6

7,7

7,8

0,2

cultureel aanbod

7,3

7,3

7,2

-0,1

evenementenaanbod

7,3

7,3

7,5

0,2

 

 

 

 

0,0

inrichting

6,6

6,9

7,0

0,4

groen in binnenstad

5,6

6,0

6,3

0,7

netheid

7,0

7,2

7,2

0,2

veiligheid

7,1

7,4

7,5

0,4

 

 

 

 

0,0

bereikbaarheid fiets

7,7

7,8

7,7

0,0

fietsstalling

6,1

7,3

7,2

1,1

bereikbaarheid OV

7,5

7,6

7,6

0,1

bereikbaarheid auto

6,0

6,9

6,9

0,9

parkeerplaatsen

5,7

6,7

6,8

1,1

parkeertarief

3,9

4,7

5,2

1,3

Tabel: Rapportcijfers van bezoekers voor diverse aspecten van de binnenstad.Bron: Stadscentrummonitor 2016, O&S.

 

Diverse gegevens laten een functieverschuiving voor de binnenstad zien: van een ‘place to buy’ naar ook een ‘place to meet’: de jaaromzet van de detailhandel is afgenomen, het aantal passanten tijdens de winkeluren lijkt te dalen terwijl het totaal aantal betaalde parkeeruren tijdens en buiten de winkeluren die daling niet vertoont, het bezoek groepeert zich meer rond het weekend en minder op de dinsdag-donderdag, de werkgelegenheid in de horeca is gegroeid, het bezoek aan de culturele podia is toegenomen en het aantal evenementen in de binnenstad is toegenomen.

Bezoekers zijn positief over hoe zij de Nijmeegse binnenstad beleven. Kenmerken als ‘een plek met een eigen karakter’ en ‘levendig’ horen volgens hen duidelijk bij het stadscentrum.