Daling energieverbruik huishoudens stokt
Veel Nijmegenaren ondersteunen het streven naar een duurzame stad en tonen bereidheid hieraan mee te werken. In de periode 2008-2016 is het energieverbruik gestaag gedaald: het gasverbruik met 6% bij huishoudens en 25% bij bedrijven; het elektriciteitsverbruik met 1% bij huishoudens en 6,5% bij bedrijven. Wel stokt sinds 2014 de daling van het particuliere elektriciteitsverbruik per inwoner en is de daling van het particuliere gasverbruik per inwoner sinds 2012 gering.
Figuur: Ontwikkeling gasverbruik, zakelijk en particulier (index: 2008=100). Bron: Energie in beeld.
Figuur: Ontwikkeling elektriciteitsverbruik, zakelijk en particulier (index: 2008=100). Bron: Energie in beeld.
De opkomst van lokaal geproduceerde duurzame energie zet door, hoewel het nog altijd een klein aandeel betreft. Relatief gezien wordt vooral in de ‘betere wijken’ zonnestroom geproduceerd. Inmiddels is 6% van de woningen aangesloten op stadsverwarming (in plaats van op gas). In vergelijking met de benchmarksteden scoort Nijmegen in de buurt van het gemiddelde als het gaat om het energieverbruik van huishoudens en het energiezuinig maken van woningen.
Hoog hergebruikpercentage afval, positieve scores m.b.t. fietsen
Nijmegen doet het opvallend goed op het gebied van afvalscheiding. Het hergebruikpercentage steeg naar 73% in 2016 en de hoeveelheid (niet herbruikbaar) restafval is in Nijmegen duidelijk een stuk lager dan in andere steden.
Figuur: Kg restafval per inwoner (huishoudelijk, grof huishoudelijk en verbouwingsrestval. Bron: CBS Statline.
Bijna twee derde van de Nijmegenaren die in de stad werken, gaat met de fiets naar het werk. En ongeveer hetzelfde aandeel gaat met de fiets naar de binnenstad. Daarmee is het fietsgebruik van Nijmegenaren voor deze doeleinden gestabiliseerd. De waardering voor de bereikbaarheid met de fiets van locaties in de stad is hoger dan de waardering voor de bereikbaarheid met de auto en het openbaar vervoer. Verder zijn meer Nijmegenaren tevreden over het onderhoud van de fietspaden dan over het onderhoud van de wegen voor het autoverkeer.