Onderzoek onder Nederlanders naar het imago van Nijmegen laat zien dat het beeld van Nijmegen vooral bepaald wordt door de Vierdaagse, de ligging aan de rivier, de opleidingsmogelijkheden en het historisch karakter. De laatste jaren is de waardering van Nederlanders voor Nijmegen toegenomen. Het rapportcijfer van Nederlanders voor de stad steeg van 6,8 in 2015 naar 7,0 in 2017. Vooral de omschrijving ‘ historische stad’ vindt men goed bij Nijmegen passen (70%), gevolgd door ‘loopstad’ (67%) en ‘studentenstad’ (60%). Na afloop van het speciale evenementenjaar 2016 zien meer Nederlanders Nijmegen als een evenementenstad. Cultuurstad scoort niet opvallend hoog, terwijl Nijmegen een relatief groot cultuuraanbod heeft. Het aantal hotelovernachtingen in Nijmegen is de laatste jaren flink toegenomen.
Veel Nederlanders komen voor de binnenstad naar Nijmegen. De algemene waardering van bezoekers voor de Nijmeegse binnenstad ligt in 2016 op 7,5. Dat is net zo hoog als in 2014 én is het hoogste cijfer sinds de start van de peilingen onder bezoekers twintig jaar geleden.
De gemiddelde scores van ondernemers voor het ‘woon- en leefklimaat’ en voor het ‘imago van Nijmegen’ zijn in de periode 2006-2016 flink gestegen. De score voor het ondernemersklimaat is in 2016 iets hoger (6,7) dan in de jaren daarvoor.
Nijmegen scoort gunstig in enkele ranglijsten van steden (woonaantrekkelijkheid, merkkracht).