Veel meldingen gaan over straatverlichting en voetpaden

  • Bij de bel- en herstellijn kwamen er in 2016 14.248 meldingen van Nijmegenaren binnen. In de top tien van onderwerpen waar de meldingen over gaan staat straatverlichting bovenaan, gevolgd door voetpaden.
  • Voor de meeste onderscheiden categorieën geldt dat er geen sprake is van een duidelijke trend in het jaarlijks aantal meldingen. Wel was in vergelijking met de jaren daarvoor in 2016 het aantal meldingen over huisvalzakken (te vroeg of te laat laat of niet opgehaald) en zwerfvuil opvallend hoog.
  • Ook het totaal aantal meldingen door Nijmegenaren was hoger dan in de jaren daarvoor (12.571 in 2015). Het aandeel meldingen door burgers dat via de Bel & Herstel app plaatsvond, steeg van 18% in 2013 naar 36% in 2016. Meldingen over afval (huisvuilzakken, zwerfvuil en lozing afval door burgers) worden relatief veel via de app gedaan (61% versus gemiddeld 36%). De stijging van het aantal meldingen over afval lijkt dus deels te maken te hebben met het toegenomen gebruik van de Bel & Herstel app. Najaar 2017 is er een nieuwe Meld & Herstel app geïntroduceerd. Via de app kan ook de stand van zaken met betrekking tot de afhandeling van de klacht gevolgd worden.

Figuur: Top 10 meldingen over openbare ruimte door Nijmegenaren, 2016. Bron: bestand van meldingen bel- en herstellijn, bewerkt door O&S.